Eindelijk, de zomer komt in zicht. Ons lichaam heeft zonneschijn nodig. We voelen ons vaak net iets vrolijker als de zon schijnt.

De voordelen van zonneschijn op een rijtje:

  • Zonlicht heeft directe invloed op ons hormoonstelsel. Door de zon wordt in het lichaam endorfne aangemaakt. Dit gelukshormoon is een lichaamseigen stof die zorgt voor meer energie. Daarnaast werkt deze ook pijnonderdrukkend en zorgt deze voor een euforisch gevoel. Eveneens worden de stoffen serotonine en cafeïne ook gestimuleerd. Deze stoffen zorgen ervoor dat je vrolijker wordt en laten onrust verdwijnen. Ze werken als een soort anti-depressivum. De zon beïnvloed ook onze geslachtshormonen waardoor we sneller verliefd worden. Bij mannen kan hierdoor zelfs het testosterongehalte tot zo’n 30% stijgen.
  • De zon stimuleert ook de aanmaak van vitamine D. Dit zorgt voor de opbouw van botweefsel en zorgt ervoor dat calcium uit voeding beter kan worden opgenomen. Ook kan een hoger vitamine D gehalte zorgen voor minder ontstekingen.
  • Zonneschijn is goed voor ons geheugen. Dit komt door de hoeveelheid zuurstof die je binnenkrijgt door de zon waardoor zenuwcellen in de hersenen worden gestimuleerd.

Wat is het verschil tussen UVA- en UVB-stralen?

Gewoon zonlicht bestaat voor zo’n 95 procent uit UVA en 5 procent uit UVB-stralen. Ze verschillen sterk van elkaar en hebben daarom op een andere manier invloed op onze huid. UVA-stralen zorgen voor huidveroudering (A staat voor aging). Deze stralen komen dieper in de huid en spelen een grote rol bij het krijgen van huidkanker. Ze worden veroorzaakt door de vorming van vrije radicalen.
UVB-stralen zorgen voor verbranding (B staat voor burning). Deze stralen komen met name in de opperhuid, spelen ook een grote rol bij het krijgen van huidkanker en veroorzaken DNA-schade.

Wat moet je doen om voldoende vitamine D binnen te krijgen?

10-15 minuten zonlicht per dag is voldoende. Ben je langer in de zon, bescherm je zelf dan goed met een SPF aangepast aan je huidtype. Ook achter glas wordt je blootgesteld aan UV-stralen dus ook op kantoor of in de auto tellen deze minuten.

Kun je ook vitamine D uit je voeding halen?

Ja, maar het is niet voldoende aanwezig in onze voeding om aan onze dagelijkse behoefte te voldoen. Ons lichaam is slechts in staat 50% van de in voeding aanwezige vitamine D op te nemen. Indien je via je voeding wat vitamine D wilt opdoen, neem dan vooral de producten van dierlijke herkomst zoals  volle zuivelproducten, vlees, vette vis zoals makreel, zalm en haring, eieren en boter. Ook kun je daarnaast een supplement nemen om in de dagelijkse behoefte te voorzien (vitamine D3)

Welke zonbescherming is van belang?

Kies altijd een breedspcetrum zonnebrandcrème die zowel tegen UVA- als UVB-straling beschermt en stem de hoogte van de SPF af op je huidtype en de vakantiebestemming. SPF15 biedt ruim 93% bescherming, SPF30 ruim 96% en SPF50 98%. Heb je een lichtere huid waarbij je snel verbrand, gebruik dan SPF30. Bij kinderen gebruik je SPF50.

Welke UV-filters kennen we in zonnebrandcrèmes?

  • Chemische/absorberende UV-filters. Hierbij worden UV-stralen geabsorbeerd. Deze trekken in de huid. Ze zijn meestal wit of transparant en geschikt voor sporters of bij transpireren
  • Fysische/weerkaatsende UV-filters. Hierbij worden UV-stralen geweerkaatst. Ze liggen op de huid en zijn meestal wit en zichtbaar. Met name geschikt voor mensen met een gevoelige huid.

Wat moet je doen als je toch verbrand bent?

  • Ga direct uit de zon.
  • Drink veel water om dehydratatie tegen te gaan.
  • Dep je huid droog i.p.v. wrijven.
  • Breng een verzorgende aftersun (bijv. Gel) aan op de verbrande huid en gebruik producten met lavendel, komkommer, aloë vera en kamille om roodheid en pijn te verminderen en de huid te kalmeren. Vermijd vette crèmes want die kunnen ervoor zorgen dat de huid niet kan koelen!
  • Vervel je dan is dit een manier van het lichaam om beschadigde cellen kwijt te raken. Deze cellen worden weer vervangen door nieuwe cellen onder deze huidlaag.

Zonneschijn is goed voor ons geheugen. Dit komt door de hoeveelheid zuurstof die je binnenkrijgt door de zon waardoor zenuwcellen.

Tip: aftersun is ook een ideaal product om te gebruiken na gevoeligheid bij het scheren of bij een trekkerig gevoel.