Vitamines zijn er in verschillende soorten. Allemaal zijn ze goed voor andere doeleinden. We kennen er 13. Vitamines die in water oplosbaar zijn en de in vet oplosbare vitamines.
Vitamines die in water oplosbaar zijn, kunnen door het lichaam niet of nauwelijks worden opgeslagen. Een uitzondering hierop vormt vitamine B12. Een teveel aan deze vitamines verlaat het lichaam via de urine. Hierdoor komt het bijna nooit voor dat je teveel van deze vitamines binnenkrijgt.

Vitamines A, D, E en K zijn in vet oplosbaar. Dit wil zeggen dat deze vitamine door het lichaam kan worden opgeslagen. Van vitamine A kan het lichaam een grote voorraad opslaan in de lever. Deze in vitamine wordt weer uitgescheiden via de urine of de gal .

Deel 1: vitamine A:

Deze vitamine, wordt ook wel retinol genoemd. Het lichaam kan deze zelf aanmaken maar heeft daarvoor wel bèta-caroteen nodig. Dit wordt daarom ook wel pro-vitamine A genoemd. Bèta-caroteen is belangrijk voor de aanmaak van vitamine A maar is ook een antioxidant. Dit wil zeggen dat het de schade beperkt die vrije radicalen in ons lichaam aanrichten. Een belangrijke vitamine dus.

Waar zorgt vitamine A voor?

  • Opbouw van de huid
  • Biedt bescherming tegen infecties
  • Zorgt voor een goed gezichtsvermogen bij met name nachtblindheid
  • Heeft kankerbestrijdende eigenschappen bij niet-rokers
  • Verbetert het herstellend vermogen van het lichaam en helpt ook bij schildklierproblemen (te snel werkende schildklier)
  • Versterkt de weerstand
  • Vermindert rimpels in de vorm van vit A zuur crème (tretinoïne)

Welke voedingsmiddelen bevatten vitamine A?

  • Wortels
  • Rode en gele paprika
  • Pompoen
  • Avocado
  • Broccoli
  • Spinazie
  • Waterkers
  • Tomaten
  • Bladgroente
  • Lever
  • Eieren
  • Vis
  • Volvette melkproducten
  • Gedroogde abrikozen
  • Mango

Welke factoren beïnvloeden de opname negatief?

  • Verwarmen van voedsel (koken, bakken en braden) dus neem de voedingsmiddelen zoveel mogelijk rauw in of kies voor stomen.

Kun je er teveel van innemen?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is voor volwassen mannen 900 mcg en vrouwen 700 mcg.

  • Let vooral op dat zwangeren en mensen die roken niet teveel innemen (maximaal 800-1000 mcg per dag). Een overschot van vitamine A kan in de eerste periode van de zwangerschap namelijk negatieve gevolgen hebben voor het ongeboren kind.