Er kunnen meerdere oorzaken zijn bij huidklachten. Vooral slechte voeding en stress zijn funest voor onze huid. Met name alcohol, koffie, ongezonde voeding met veel geraffineerde suikers, teveel verzadigde vetten en transvetten zijn de boosdoeners. Hierdoor wordt de conditie van het bindweefsel, de lever en de darmen negatief beïnvloed en dat is goed te zien aan de huid.

Stress heeft negatieve invloed op de werking van de darmen, bijnieren, de lever en de schildklier. Afvalstoffen worden opgeslagen in de huid dus als deze organen niet goed werken door stress of verkeerde voeding, dan werkt dit door en is dit zichtbaar aan de huid.  Door stress zorgen de bijnieren voor verhoging van de talgproductie doordat androgenen (mannelijke geslachtshormonen zoals testosteron) vrijkomen. De verhoorning van huidcellen neemt hierdoor toe en daardoor verstoppen de talguitgangen sneller en ontstaan verstopte poriën en puistjes.

Rimpelvorming kan, naast een natuurlijk verouderingsproces, ook wijzen op een disbalans in de organen. Als iemand verticale rimpels heeft dan wijst dit op het eten van te veel dierlijke producten. Zitten de verticale rimpels tussen de ogen dan wijst dit op een teveel aan vet, vlees, specerijen en vaak een leverprobleem. Horizontale rimpels daarentegen wijzen op een overschot aan suiker en vet.

Je kunt huidklachten sterk verbeteren door de juiste voeding in te nemen. Als we de huid willen verbeteren dan moeten we van binnen naar buiten werken. Als er binnenin ons lichaam al iets mis is dan reageert de huid daar weer op. Belangrijk is daarom om ons immuunsysteem te versterken, de darm- en leverflora en hormoonhuishouding te verbeteren, te ontgiften en daarnaast regelmatig dit te ondersteunen met een gezichtsbehandeling afgestemd op de huid.

Dit proces van huidverbetering kan wel zo’n maand of vier duren. In het begin is het ook mogelijk dat de huidconditie zelfs even verslechtert, maar vervolgens zal daarna huidverbetering optreden.

Met name huidklachten zoals eczeem en acné kun je van binnenuit verminderen:

  1. Zorg voor het ontgiften van je lichaam en pas een zuren-basen dieet toe (beste verhouding:70% basisch voedsel zoals kruidenthee, kokos, groente, fruit, maïs en kruiden en 30% verzurend voedsel zoals noten, pitten, zaden, dierlijke producten en volkoren graan- en peulvruchten).Uitermate verzurende producten kun je beter vermijden met eten zoals alcohol, koffie, suiker, fast-food, frisdranken, zwarte thee, varkensvlees, witte bloem en kunstmatige zoetstoffen.
  2. Vermijd zoveel mogelijk kant en klaar voedsel i.v.m. toevoeging van vaak veel zout en suiker.
  3. Eet zoveel mogelijk biologisch voedsel omdat hier geen antibiotica in zit en dit niet genetische gemanipuleerd is. Het bevat ook meer voedingsstoffen dus je krijgt zo min mogelijk “schadelijke” stoffen binnen.
  4. Eet veel groente en fruit, liefst ongeperst i.v.m. opname van de vezels (twee stuks fruit en 300-400 gram groente per dag).
  5. Zorg voor voldoende vitamine A, C, D en E .
  6. Eet goede vetzuren zoals vis. Onverzadigd vet beschermt tegen huidonstekingen, verbetert je immuniteitssysteem. Het helpt je lichaam ontgiften en voorkomt verstopte poriën.
  7. Eet volkoren graanproducten.
  8. Vermijd suiker en witte bloem.
  9. Vermijd en beperk inname van koffie en alcohol.
  10. Drink zuiverende theesoorten en water (1,5 liter water, kruidenthee of groentesap).