Deel 4: vitamine D

Vitamine D is een in vet oplosbare vitamine en heeft vet uit de voeding nodig om opgenomen te kunnen worden. Slik je vitamine D bij dan kun je dit het beste doen in combinatie met calcium om voor een betere opname te zorgen.

Waar zorgt vitamine D voor?
– Voor de weerstand, wordt door de zon aangemaakt.
– Voor sterke botten (voorkomt botontkalking) en tanden

Welke voedingsmiddelen bevatten vitamine D?
– (Vette) vis (haring, makreel, zalm, oesters)
– Boter
– Eieren
– Hüttenkäse
– Lever
– Plantaardige oliën

Welke factoren beïnvloeden de opname negatief?
– Gebrek aan zonlicht op de huid
– Gefrituurd eten
– Een vetvrij dieet

Kun je er teveel van innemen?

De optimale dagelijkse hoeveelheid is 1000 iu.
Een te hoge inname kan alleen voorkomen als je langdurig veel supplementen gebruikt met hoge doseringen boven de bovengrens. Dan kunnen kalkafzettingen in het lichaam ontstaan. In de praktijk komt een overdosis bij gezonden mensen zelden voor.

Kun je een tekort hebben?

Een tekort aan vitamine D kan bij kinderen de Engelse ziekte (rachitis) veroorzaken. Dit zorgt voor afwijkingen aan het skelet. Bij ouderen kan een tekort op termijn osteoporose of botontkalking ontstaan of er kan spierzwakte optreden.