Er zijn veel mensen die huidklachten hebben (bijvoorbeeld acné) en die baat hebben bij een gezonde(re) voeding en supplementen. Maar belangrijk is dan wel dat je weet wat je slikt met name omdat sommige supplementen elkaar versterken maar er zijn er ook die elkaar tegenwerken.

Over het algemeen krijgen we door gezond en gevarieerd te eten, alle voedingsstoffen binnen die we nodig hebben. Maar er zijn toch situaties waarin mensen bepaalde stoffen tekort komen in geval van een chronische ziekte of chronische stress. Voedingssupplementen kunnen dan (tijdelijk) helpen.

 

  1. Vitamine D: vaak is het handig vit-d te slikken in de winter omdat deze vitamine in de zomer onder invloed van de zon zelf wordt aangemaakt. Echter in de winter hebben we weinig zon en meer kleding aan .
  2. Vitamine A: deze vitamine verbetert de weerstand en kwaliteit van de huid. Heb je een tekort dan merk je dat vaak aan een te droge huid.
  3. Vitaminen B: deze werken onderling samen. Zo is een complex van vitamine B in een niet te hoge dosering een advies bij acné. B3 werkt als krachtige ontstekingsremmer en het verbetert ook de bloedsomloop. Hierdoor worden afvalstoffen beter afgevoerd.Maar let op dat een te hoge dosering hiervan schadelijk kan zijn.  Dit geldt ook voor vitamine B6 (voor opbouw van huidweefsel en productie van serotonine/rustgevende stof in hersenen). Belangrijke vitamine B kun je vinden in vlees, vis en peulvruchten. Een tekort van vitamine B6 kun je aanvullen met voeding zoals noten, zonnebloempitten en hennepzaad. Als dat niet lukt of bij teveel stress kun je een vitamine B-complex in lage dosis slikken. Overleg altijd even met je huisarts.
  4. Vitamine B12: met name bij mensen die geen of heel weinig vlees eten.
  5. Vitamine C: versterkt de weerstand en is een belangrijke bouwsteen bij de vorming van de huid omdat het bijdraagt aan de aanmaak van collageen (verstevigende vezels van de huid). We hebben hier steeds meer van nodig omdat we vaker in aanraking komen met fysieke en mentale stress. Verder gaan vitamine E en C zijn belangrijk eantioxidanten die schade van vrije radicalen tegengaan.
  6. Vitamine C en E versterken elkaars werking. Vitamine E beschermt de cellen en heeft een sterke antioxidantwerking.
  7. Omega-3: een vetzuur die je niet zelf aanmaakt maar wel belangrijk is omdat deze onstekingen tegen gaat.
  8. Spirulina: een superfood waarin bijna alle vitaminen en mineralen zitten.
  9. Zink en magnesium zijn belangrijke mineralen voor de huid omdat ze een ontstekingsremmende werking hebben. Zink is handig bij een te vette huid omdat het namelijk de talgklierproductie afremt. Zink vermindert acné en ondersteunt het immuunsysteem. Ook het mineraal selenium is een sterke antioxidant. De natuurlijke bron hiervan is paranoten.

 

Verder is het belangrijk niet te veel suiker in voeding tot je te nemen omdat te veel suiker kan leiden tot versnelde huidveroudering. In het bloed kunnen de suikers zich gaan hechten aan eiwitten en daardoor ontstaan nieuwe schadelijke molecuelen die ervoor zorgen dat collageenvezels stug worden waardoor dus de versteviging van de huid afneemt.