Zonlicht is onmisbaar. Het geeft energie en zorgt ervoor dat je lichaam vitamine D kan aanmaken. Daarnaast bevordert zonlicht de stofwisseling en zorgt ervoor dat we ons een stuk vrolijker voelen. Genieten van de eerste zonnestralen is echt een cadeautje.

Echter, zonlicht heeft ook minder leuke effecten voor mensen die overgevoelig zijn. Zij reageren heftiger op zonlicht en in veel gevallen is er dan sprake van een zonneallergie. Erg vervelend want de reactie is vaak zo heftig dat de huid al na een paar minuten rood wordt. Vaak ontstaat de reactie op het décolleté, de handrug, onderarm en benen.

Daarnaast kunnen er blaasjes ontstaan die erg kunnen gaan jeuken. Deze jeuk kun je verminderen door gebruik van metholtalkpoeder of vaseline lidocaïne (deze laatste via de huisarts verkrijgbaar). Wat betreft een zonneallergie kan ieder mens hier weer anders op reageren. De ene persoon krijgt snel een reactie, de andere persoon krijgt pas na een paar dagen een reactie. Meestal verdwijnen de verschijnselen na 7-10 dagen.

Door welke factoren kan een zonneallergie ontstaan?

  • De oorzaak is vaak het contact met UV-A straling. Daardoor is een zonnebrandcrème lang niet altijd voldoende omdat deze de huid voornamelijk tegen UV-B straling beschermt.
  • De combinatie van bepaalde medicijnen en zonlicht (bijvoorbeeld antibiotica) of cosmetica en zonlicht.

Waar kun je rekening mee houden om een zonneallergie te voorkomen?

  • Langzame gewenning aan zonlicht door langzaam op te bouwen (1e dag ongeveer een kwartier en dan per dag 30 minuten langer en bedek daarbij de huid zoveel mogelijk) of lichttherapie.
  • Gebruik een goed zonnebrandproduct met minimaal beschermingsfactor SPF-30 in de felle zon en smeer je hiermee elke twee uur in. Hou er wel rekening mee dat sommige mensen ook allergisch kunnen reageren op zonnebrandcrème.
  • Tussen 11:00 en 15:00 uur kun je beter uit de zon blijven.
  • Je kunt beter bewegen in de zon dan stilzitten, hierdoor is de kans kleiner dat je er last van krijgt.
  • Kleding biedt een goede bescherming.
  • Let wel op als de huid nat is want deze is dan extra gevoelig.
  • Je kunt een voedingssuplement gebruiken met bètacaroteen of selenium en probiotica kan helpen om zonneallergie te voorkomen. Je moet wel ongeveer een maand van te voren beginnen met innemen van deze middelen en doorgaan met inname gedurende de periode dat je aan de zon blootgesteld wordt.
  • Soms zijn hiervoor medicijnen verkrijgbaar die zonneallergie tegengaan.
    Geadviseerde zonnebrandcrème:Sun with Sense, 250 ml SPF-20 (€ 28,-) voor de overgevoelige huid. Deze crème heeft een zeer krachtig UV-filter dat zowel tegen UV-A als UV-B straling beschermt. Deze laat de gevoelige huid wennen aan de eerste zon, bevat een bruiningsversneller  en  is verrijkt met vitaminen en plantenextracten.

    Sun with Sense, 250 ml SPF-30 (€ 31,20) voor de zeer lichte huid en kinderhuid.

    Sun with Sense After Sun, 250 ml (€ 37,-) voor alle huidtypes
    Je behoudt langer een mooie verzorgde en bruine huid als je ’s avonds de huid verzorgt met de Hierdoor voelt je huid soepel en heerlijk koel aan. De crème is verrijkt met kalmerende en voedende bestanddelen zoals aloë vera en kamille.